FAQ - CDON Marketplace

Näin se toimii

Tervetuloa CDON Marketplacelle. Täällä on helppo myydä.
Lue lisää...

CDON Merchant Center

Lataa kiinnostavia tuotekuvia, hyväksy tilaukset, tulosta rahtikirjat, sekä tarkasta kuitit.
Lue lisää...

Myynti

Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme laaja tuotevalikoima houkuttelevin hinnoin.
Lue lisää...

Rahti

Toimita tuotteesi ajoissa.
Lue lisää...

Maksu

Myy CDON Marketplacella ja lisää tulojasi.
Lue lisää...

Yleistä

Lue lisää...

Näin se toimii

Takaisin ylös

Kuinka myyn tuotteitani CDON Marketplacella?
Mene Marketplacelle CDON.COM:issa ja lähetä kysely täyttämällä lomakkeen kaikki pakolliset tiedot.

Voinko myydä tuotteitani Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa?
Kyllä, Kauppiaana voit valita haluatko myydä yhdessä tai useammassa pohjoismaassa CDON Marketplacella. Sinun tulee täyttää CDON.COM:in toimitusehdot.

Kuinka laitan tuotteet myyntiin CDON Marketplacelle?
Kun olet lähettänyt kyselyn CDON Marketplacelle ja hyväksynyt sopimuksemme, saat pääsyn CDON Merchant Centeriin, jossa voit manuaalisesti laittaa tuotteet esille täyttämällä kaikki pakolliset kentät ja lataamalla tuotekuvat. Jos käyttämälläsi alustalla on yhteys CDON Marketplace API:iin, voit yksinkertaisesti siirtää tuotteet suoraan verkkokaupastasi.

Mikä on CDON Marketplace API?
CDON Marketplace API:iin integroinnissa suurin etu on tuotehallinnan joustavuus, koska voit käsitellä CDON Marketplacella olevia tuotteitasi suoraan omalta e-kauppa-alustaltasi. Tämän järjestelmän voit integroida suoraan omaan tilauksenkäsittelyjärjestelmääsi. API integrointi palvelee parhaiten Kauppiaita, jotka myyvät suuria määriä tuotteita CDON Marketplacella. 

Mitä vaaditaan, että voin myydä tuotteita CDON Marketplacella?
CDON.COM edellyttää, että sinulla on rekisteröity yritys omassa maassasi voimassa olevalla y-tunnuksella ja ALV-numerolla, sekä mahdollisuus asiakastilausten lähettämiseen omassa maassasi. Maksujen suorittamiseen CDON edellyttää että sinulla on yritystilinumero. Voidaksesi myydä Norjan markkinoilla, vaaditaan myös että olet rekisteröinyt ALV-rekisteriin Norjassa, sekä pystyt käsittelemään tuotteen tullauksen norjalaiselle asiakkaalle.

Miten hinnoittelen tuotteeni?
CDON Marketplacen ainoa vaatimus on, että tuotetta ei saa myydä korkeampaan hintaan, kuin mikä tuotteen hinta on omassa verkkokaupassasi. Houkutteleva hinta luonnollisesti lisää myyntiä.

Voinko käyttää samaa tuotevalikoimaa CDON Marketplacella kuin omassa verkkokaupassani/kaupassani?
Kyllä voit. Ainoa vaatimus meidän puoleltamme on se, että et voi myydä tuotetta halvemmalla hinnalla omassa verkkokaupassasi/kaupassasi.

Pitääkö minun lähettää tuotteeni CDON Marketplaceen?
Ei. Vastaat itse omasta tuotevarastostasi. Kun olet vastaanottanut tilauksen CDON Marketplacelta, lähetät tuotteen suoraan asiakkaalle. 

Miten optimoin myyntini?
Houkuttelevan hintaiset tuotteet myyvät enemmän, ja mitä enemmän tuote myy, sitä enemmän tuotetta kehutaan ja tuodaan esille sivustolla kävijöiden/asiakkaiden toimesta, mikä vuorostaan edelleen lisää myyntiä.

Minkälainen on hyvä tuoteteksti/-kuva?
Jotta tuote olisi asiakkaalle houkutteleva, tuotteesta täytyy olla hyvät tuotekuvat ja – teksti. Tuotekuvien tulisi olla korkealaatuisia, mielellään valkoisella taustalla ja niiden minimikoon tulisi olla 280x280px, mieluiten noin 1000x1000px. Vesileimoja ei saa esiintyä kuvissa. Tuotetekstien tulisi olla paikallista kieltä ja niiden tulisi kuvailla tuotetta ja sen ominaisuuksia selkeästi ja yksinkertaisesti. Virheetön teksti on asiakkaan kannalta miellyttävää luettavaa, joten muista tarkastaa, että kielioppi- tai tavutusvirheitä ei esiinny. Voidaksesi vielä selkeämmin tuoda esille tuotteen ainutlaatuisia ominaisuuksia, sinulla on myös mahdollisuus käyttää Unique selling point (USP)- toimintoa. Pidä mielessäsi, että näiden tuotekuvausten tulisi olla selkeitä ja lyhyitä ja niistä tulisi käydä ilmi kyseessä olevan tuotteen ainutlaatuiset ominaisuudet. Varmista myös, että julkaistavien kuvien oikeudet kuuluvat sinulle.

Minulla ei ole verkkokauppaa. Voinko kuitenkin myydä CDON Marketplacella?
Kyllä, huolimatta siitä onko sinulla verkkokauppa, kivijalkakauppa tai jos olet tukkukauppias, voit myydä tuotteitasi CDON Marketplacella. Sinun tulee pystyä vastaanottamaan tilaukset ja toimittamaan tuotteet asiakkaalle määräajan sisällä.

Mistä löydän myyntitietoni?
Merchant Centerissä kohdasta ”Dashboard” löydät tiedot tilausten määrästä, sekä siitä, kuinka paljon olet myynyt.

Milloin saan maksun myydyistä tuotteistani?
Riippuen yrityksesi liikevaihdon suuruudesta CDON Marketplacen kautta, maksu suoritetaan 14 ja 30 päivän välillä tuotteen myynnistä.

Kuinka maksu tapahtuu?
Maksu tapahtuu automaattisesti voimassaolevalle yritystilille, jonka olet ilmoittanut meille rekisteröinnin yhteydessä. Kaikki maksut suoritetaan paikallisessa valuutassa.

Miten maksunpalautus myydystä tuotteestani asiakkaalle tapahtuu asiakaspalvelua edellyttämässä asiassa?
CDON Marketplace käsittelee maksunpalautukset. Tilauksen maksunpalautuksessa summa hyvitetään Kauppiaalle, jos maksu myynnistä on jo tapahtunut.

Veloitetaanko mahdollisista myymättömistä tuotteista?
Ei veloiteta. CDON.COM ei peri maksua myymättömistä tuotteista.

Saanko kirjanpitoalustan myynnilleni?
Kyllä. Alustan myynnille, sekä maksuille löydät Merchant Centeristä.

CDON Marketplace Center

Takaisin ylös

Miten muutan CDON Marketplacella jo olemassa olevaa tuotetta?
Varastostatus, tuotestatus ja hintamuutokset teet Merchant Centerin tai CDON Marketplace API:n kautta. Nämä välittyvät suoraan CDON.COM:ille. Muut tuotetietojen muutokset, kuten tuotenimi, tuotekuvaus jne. tehdään myös Merchant Centerin tai CDON Marketplace API:in kautta. Nämä muutokset vaativat tosin manuaalisen hyväksynnän ja voi viedä muutamia tunteja, ennen kuin ne välittyvät CDON.COM:ille.

Voinko itse poistaa tuotteen niin halutessani?
Kyllä. Lataat uuden tiedoston muutetulla tuotestatuksella, vaihtoehtoisesti merkitse tuote Merchant Centerin kautta merkillä offline.

Mitä tapahtuu jos tuoteteksti/-kuva sisältää puutteellista tietoa?
Jos Merchant Centerissä tuotetekstin/-kuvan latauksen yhteydessä puuttuu tietoja, tulet saaman selkeät ohjeet ja virheilmoituksen. Aloittaaksesi tuotteidesi myynnin sujuvasti ja nopeasti, ole huolellinen tuotetekstien ja tuotekuvien oikeellisuudesta heti alusta alkaen.

Miten käsittelen varastosaldoani?
On tärkeää, että päivität varastosaldoasi jatkuvasti Merchant Centerissä. Suosittelemme, että päivität tiedot päivittäin.

Kuinka päivitän varastosaldoni?
Varastosaldosi päivität Merchant Centerissä, vaihtoehtoisesti oman tilauksenkäsittelyjärjestelmäsi kautta, jos se on integroitu CDON Marketplace API:iin. Varastosaldomuutokset päivittyvät suoraan CDON Marketplacessa. Kun tuote on kokonaan loppuunmyyty, se tulee välittömästi ottaa pois CDON Marketplacesta. Jos tuote on väliaikaisesti myyty loppuun, voi tuote olla CDON Marketplacessa, mutta se pitää merkitä ”Seuraa tilannetta”-merkillä. Tämä tarkoittaa sitä että, kun tuotetta on jälleen saatavissa ja kun se on rekisteröity Merchant Centeriin, niin asiakas, joka on valinnut tuotteen kohdalla ”Seuraa tilannetta” – toiminnon, saa tiedon tuotteen saatavuudesta sähköpostiviestillä.

Miten saan tilaustietoni?
Kun jostakin tuotteestasi on tehty tilaus, saat siitä ilmoituksen sähköpostiviestillä. Kaikki käsittelemättömät tilaukset löytyvät lisäksi Merchant Centeristä.

Mitä teen kun saan tilauksen?
Kun saat tilauksen, kirjaudu sisään Merchant Centeriin. Täältä löydät käsittelemättömät tilaukset. Jokaisesta tilauksesta löydät kaikki tarvitsemasi tiedot tilatusta tuotteesta ja minne se toimitetaan. Pakkaa tuote yhdessä lähetysluettelon kanssa, jonka tulostat helposti jokaisen tilauksen yhteydessä. Lähetä tuote asiakkaalle. Liitä lähetykseen myös palautuslomake.

Miten lähetys/rahti toimii?
Sinun vastuullesi kuuluu toimituksen saapuminen asiakkaalle asianmukaisesti. Suosittelemme, että käytät paketin lähetysseurantaa.

Kuinka kauan minulla on aikaa lähettää tuotteet?
24 tuntia alkaen siitä, kun olet saanut tilauksen CDON.COM:ista.

Mitä tapahtuu, jos toimitan tilauksen myöhässä?
Olet vastuussa siitä, että lähetät tilauksena asiakkaalle 24 tunnin kuluessa. Jos toimituksesi myöhästyy, sinun tulee ilmoittaa siitä välittömästi CDON Marketplaceen, ks-merchant@cdon.com, joka puolestaan tiedottaa asiakasta. Jos tilausta ei toimiteta määräajan puitteissa, on asiakkaalla oikeus purkaa kauppa. Tässä tapauksessa vastuu mahdollisista lisäkustannuksista jäävät sinulle. 

Mitä tapahtuu, jos en voi toimittaa tilausta?
Ota välittömästi yhteyttä CDON.COM:in asiakaspalveluun: ks-merchant@cdon.com, joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

Yleistä

Takaisin ylös

Miten yhteydenpito toimii Kauppiaan/CDON.COM:in/asiakkaan välillä?
Kaikki yhteydenpito Kauppiaan ja asiakkaan välillä kulkee CDON Marketplacen kautta. Jos sinulla on enemmän kuin 100 tilausta viikossa, saat erillisen sisäänkirjautumisen voidaksesi käsitellä asiakaskysymyksiä koskien järjestelmämme kautta käsiteltäviä tuotteitasi/tilauksiasi. Jos sinulla on pienempi määrä tilauksia/asiakaskysymyksiä, CDON.COM:in asiakaspalvelu käsittelee kysymykset Kauppiaan, eli sinun vastausten mukaan. Edellytämme, että vastaat kaikkiin asiakaspalvelustamme tuleviin kysymyksiin 20 tunnin kuluessa. Jos haluat tiedottaa jotain tuotteesi ostaneelle asiakkaallesi, ota yhteyttä CDON Marketplaceen asiakaspalveluun, ks-merchant@cdon.com, niin välitämme viestin eteenpäin asiakkaalle.

Voiko samaa tuotetta myydä useampi Kauppias yhtä aikaa?
Kyllä.

Mitä CDON Marketplacella saa myydä?
Saat myydä kaikkia tehdasuusia tuotteita, jotka eivät lukeudu kategorian ”Tuotteet, joiden myynti ei ole sallittua CDON Marketplacella” alle. Voit lukea kielletyistä tuotteista kohdasta: ”Tuotteet, joiden myynti ei ole sallittua CDON Marketplacella.

Tuotteet, joiden myynti ei ole sallittua CDON Marketplacella
Seuraavien tuotteiden myynti ei ole sallittua CDON Marketplacella. (Tämä lista voidaan päivittää ilman ennakkovaroitusta ja on voimassa heti, kun se on julkaistu Marketplacella).

Tuotteet, jotka ovat kiellettyjä tai rajoitettuja myydä tai markkinoida CDON Marketplacella:

  • Käytettyjä tuotteita, ei mukaan lukien demokappaleita.
  • Eläimiä
  • Huumeita (mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, narkoottisia/huumavia tuotteita tai muita tuotteita, jotka voidaan luokitella narkoottisiksi/huumaaviksi tuotteiksi)
  • Ilotulitteita tai räjähtäviä esineitä
  • Henkilöllisyystodistuksia
  • Luvanvaraisia tai vaarallisia kemiallisia tuotteita tai aineita (mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, kasvinsuojeluaineita ja biosidi - tuotteita), hyväksyttyjä kauneudenhoitotuotteita saa myydä
  • Muun merkkisiä kondomeja kuin RFSU ja Durex
  • Materiaalia, joka voi loukata ihmisryhmiä
  • Kopioituja (piraatti) materiaaleja ja väärennöksiä (bootlegs)
  • Tuotteita, jotka eivät täytä asiaankuuluvia turvallisuus-, terveys- ja ympäristövaatimuksia
  • Varastettuja tuotteita
  • Savukkeita
  • Valuuttaa, kolikoita, seteleitä, arvopapereita
  • Aseita
  • Tuotteita, joilla on maahantuonti/maahanvientikielto
  • Aitoa turkista


Voiko CDON Marketplace poistaa tuotteitani?
Kyllä.

Mitä tapahtuu jos asiakas haluaa reklamoida ostamansa tuotteen?
Jos asiakas haluaa reklamoida tuotteen, hän ottaa yhteyttä CDON.COM:iin, joka puolestaan ottaa yhteyttä Kauppiaaseen eli sinuun. Kauppiaana sinä päätät, jos tuote palautetaan tarkastukseen/korjaukseen tai jos tuote vaihdetaan uuteen saman tien. Kauppias vastaa kustannuksista ja huolehtii siitä, että virheelliset tuotteet korvataan asianmukaisilla ja toimivilla tuotteilla. Reklamoinnissa noudatetaan Allmänna Reklamationsnämndenin toimintaohjeita tai vastaavan lautakunnan toimintaohjeita muissa eurooppalaisissa maissa, Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Katso: www.arn.se, www.kuluttajariita.fi, www.forbrug.dk, www.forbrukertvistutvalget.no

Mitä tapahtuu, jos asiakas katuu ostoa?
Etäkauppalain mukaan asiakkaalla on aina 14 päivän palautusoikeus tuotteen vastaanottamisesta. Jos asiakas haluaa käyttää palautusoikeuttaan ja palauttaa tuotteen, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä CDON.COM:in asiakaspalveluun. Palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroinen ja sopimuksesta riippuen asiakas joko maksaa itse palautusmaksun, vaihtoehtoisesti ei maksa itse palautusmaksua. Asiakkaalle lähetettävien tuotteiden mukana tulee aina olla rahtikirjamme, jossa näkyy palautusosoite.

Mitä teen, kun saan palautuksen?
Ota yhteyttä CDON.COM:iin ja ilmoita palautusnumero vahvistaaksesi, että palautus on saapunut sinulle. Jos palautus koskee oston katumista, tarkista, että palautettu tuote on asianmukaisessa ja hyvässä kunnossa. Jos palautus koskee reklamoitua tuotetta, sinun tulee tarkistaa reklamaatiosyyn oikeellisuus, jonka jälkeen lähetät asiakkaalle korvaavan tuotteen, vaihtoehtoisesti asiakasta hyvitetään ostosta CDON.COM:in toimesta. HUOM! Päivitä varastosaldosi palautuksen jälkeen.